طراحی لوگو و ثبت برند
آیا شما هم نیاز به نمادی مخصوص، برای کسب و کارتان دارید؟
مطمئن باشید مشتریها در مراجعه اول به کسب و کار شما، فقط چیزهای سادهای که از کسب و کار شما را می بینند، به خاطرشان می سپارند. به عنوان مثال اگر شما وارد مغازه ای شوید، موارد ساده ای که مشاهده می کنید ابتدا حافظه شما را پر میکنند، مانند : رنگ میز ها و دکور ، چیدمان میز و صندلی ها ، اسم و برندکسب و کار شما و... .
کمتر افرادی هستند که با مراجعه اولیه، جزئیات خدمات و محصولات شما را به خاطر بسپارند، از همین جهت شما باید به مشتری خود کمک کنید تا با اولین مشاهده تبلیغات شما اعم از: کارت ویزیت، تراکت، کاتالوگ و ... طرح ساده و شفافی را ببیند که شما را راحت تر از بین رقبا تشخیص دهد و در ذهن مشتریان آسان تر جا بگیرید ، طراحی لوگو حرفه ای به شما در این زمینه بسیار کمک میکند. مجموعه چاپ سایان با طراحان حرفه ای برای انجام لوگو کنار شماست .
.
انواع طراحی لوگو :
در ادامه ، انواع طراحی لوگو را همراه با برخی لوگو های طراحی شده در مجموعه تبلیغاتی سایان مشهد به شما توضیح خواهیم داد
1) طراحی لوگو مونوگرام: (Letter Mark)
طراحی لوگو سبک مونوگرام ، میتواند شامل حرف اول یا چند حرف اول و یا خلاصه حروف اسم تجاری یک شرکت باشد، که به صورت یک علامت اختصاری طراحی میشود. (این طراحی لوگو بر پایه طراحی تایپوگرافی می باشد) اصل سادگی در طراحی لوگو مونوگرام ، بسیار ، بسیار ، مهم و قابل توجه است.
چند نمونه طراحی لوگو مونوگرام:
2) طراحی لوگو تایپوگرافی: (Word Mark)
طراحی لوگو سبک تایپوگرافی ، شباهت زیادی به طراحی لوگو مونوگرام دارد و بر پایه فونتها طراحی میشود. اما طراحان بسیاری نیز، آن را به صورت دستی و دور از چارچوب فونت های آماده طراحی میکنند، که این روش امروزه مخصوصاً در کشورمان ایران بسیار رونق یافته است. در این نوع طراحی لوگو عمدتاً تمرکز طراح روی نام کامل تجاری یک کسب و کار است.
چند نمونه طراحی لوگو تایپو گرافی :
3) طراحی لوگو تصویری: (Pictorial Mark)
طراحی لوگو سبک تصویری ، سمبل ، آیکون ، پیکتوگرام ها(Pictorial Mark) عمدتاً بر پایه یک تصویر گرافیکی طراحی می شوند. این سبک بیشتر شامل تصاویر گرافیکی، وکتور و آیکون ها است و انتخاب های بیشتری را در طراحی نماد به کارفرما و طراح در جهت مفهوم سازی و زیباسازی لوگو می دهد. همواره تصاویر، ابتداییترین، ساده ترین و وسیع ترین راه انتقال مفهوم ، از گذشته دور تا امروز بوده اند . پس تاثیر و ماندگاری طراحی لوگو تصویری روی ذهن مخاطب امری بدیهی و مسلم است.
این نوع طراحی لوگو، مناسب برای کسب و کارهایی است، که می خواهند تصویری ماندگار در ذهن مشتری بسازند.
چند نمونه طراحی لوگو پیکتوگرام:
4) طراحی لوگو انتزاعی: (Abstract)
طراحی لوگو انتزاعی (Abstract) ، نوعی خاص از لوگوهای تصویری هستند، به گونه ای که به جای تصاویر قابل درک در لوگو تصویری (مانند؛ سیب در لوگو اپل و پرنده در لوگو توییتر) از یک یا چند فرم و شکل انتزاعی در طراحی لوگو استفاده می شود تا به وسیله آن ، پیام کسب و کار شما به شکل متفاوت و بعضاً زیباتر به مشتری منتقل شود.
چند نمونه طراحی لوگو انتزاعی:
5) طراحی لوگو مسکات (Moscat)
این طراحی لوگو یک شخصیت است. این شخصیت می تواند انسان ، حیوان ، اشیا باشد، یک شخصیت ساده و تصویر سازی شده که بسیار مناسب طراحی لوگو برای شرکت هایی است که به دنبال ایجاد یک فضای صمیمی برای خانواده ها می باشند.
چند نمونه طراحی لوگو مسکات:
6) طراحی لوگو ترکیبی: (Combination)(محبوب ترین طراحی لوگو)
این سبک طراحی لوگو، از تلفیق لوگو تایپ و لوگو تصویری خلق میشود که به دلیل دربرگرفتن ویژگی های هر دو لوگو به آن طراحی لوگو ترکیبی می گوییم و نیازمند زمان بیشتری برای طراحی می باشد ؛ لذا باید تناسب بین هر دو نوع لوگو خیلی خوب رعایت شود تا هارمونی کامل را داشته باشد، در غیر این صورت طراحی لوگو شکست خورده است.به دلیل نمایش اسم برند تجاری همراه با تصویر تداعی کننده از فعالیت تجاری، این لوگو دارای محبوبیت بالایی می باشد .
چند نمونه طراحی لوگو ترکیبی:
7) طراحی لوگوی امبلم: (Emblem)
طراحی لوگو سبک امبلم از یک فونت نوشته شده درون یک شکل یا آیکون تشکیل شده است . این لوگو به دلیل چشمنوازی و خاص بودن تاثیر قابل توجهی روی مخاطب دارد و همین طور می توان با این طراحی لوگو چند مفهوم مختلف را به بیننده القا کرد.
جمع بندی:
شما با مطالعه این مطالب و بررسی کسب و کار خود، می توانید راحت تر در انتخاب یک لوگوی موفق قدم بردارید و به مجموعه سایان کمک کنید تا شما را در راستای رسیدن به خواسته هایتان یاری کند.
ثبت برند:
طبق قوانین جهانی، هر کسب و کاری که راه اندازی می شود باید مالکی داشته باشد که مسئولیت انجام فعالیتهای مجموعه خود را بپذیرد، در کشورمان مالکان ابتدا در وزارت صنعت و معدن، ثبت و تایید فعالیت می شوند (که این امر اجباری است) و ثانیاً مالکان می توانند کسب و کار خود را در مرکز مالکیت معنوی، زیرمجموعه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که وابسته به قوه قضاییه ایران است ثبت کنند؛ که به آن ثبت برند یا لوگو می گوییم و به منظور جلوگیری از تعرض به مشاغل این امر انجام میشود.
طبق قوانین جهانی ثبت برند ، مشاغل به ۴۵ طبقه شغلی تقسیم می شوند که هر شغل برای ثبت برند و لوگو باید حداقل در یکی از این طبقات به صورت دقیق ثبت شود و جهت ثبت بین المللی ابتدا باید ثبت به صورت داخلی و ملی ثبت شود.
مجموعه تبلیغات سایان در مشهد مفتخر است بعد از طراحی لوگو جهت تکمیل خدمات خود به مشتریان، امر ثبت لوگو را به صورت رسمی انجام دهد.